Přeskočit na obsah

Trendy v přípravě čaje

První miska čaje znamenala počátek tisícileté cesty čaje. Do dnešního dne se svět stal místem nabízejícím nespočet druhů čaje a možností jeho přípravy. Cesta čaje pokračuje – díky jeho producentům a díky lidem, kteří jej připravují a prezentují dalším lidem. Jak vypadá současný svět čaje v kostce a co všechno tato obrovská čajová paleta nabízí?

Popíjení čaje v čajovnách

Čajovny představují místo, kde se sypaný listový čaj začal poprvé šířit do povědomí české veřejnosti. Postupně si získal své příznivce, kteří jím nahradili všude přítomný čaj sáčkový. Spolu s čajem čajovny nabízely a stále mnohdy nabízí pohled do východních kultur. Často se vším všudy – stylizované místnosti, tradiční čajové náčiní, rituály, degustace čajů a rozličné doplňky a drobné propriety. Vyjma těchto hmatatelných věcí se snažili nabídnout i ducha těchto kultur prostřednictvím meditací, vonných svíček, tyčinek a hudbou stvořenou pro poznávání našeho nitra. Ve své době čajovny prezentovaly něco, co bylo celospolečensky nové a nevídané, co táhlo pozornost.

Vodní dýmka jako řešení

Příchod a postupné začlenění vodních dýmek do nabídky čajoven coby nedělitelných součástí mělo určitý podíl na odklonu od kultury čaje. Poznávacím znakem čajoven se stala vodní dýmka a mnozí si čajovnu bez vodní dýmky nedovedou představit. Nemá smysl soudit správnost či nesprávnost tohoto kroku – je to cesta, vývoj čajoven nebo forma reakce na klesající návštěvnost. Obdobně jako přechází pozornost z čajů sáčkových na čaje sypané, může přejít pozornost z vodních dýmek na naprosto cokoliv. Navíc, po zákazu kouření v uzavřených prostorech s výjimkou vodních dýmek, se vyrojilo mnoho podniků zaměřených na vodní dýmku nebo zahrnujících nabídku vodních dýmek a pobublávání přestalo být výsadou čajoven.

Směřování pozornosti k ekologickým čajům s jasným původem

Doba se mění a lidi se mnohem více zajímají o kvalitu surovin, které konzumují. Ruku v ruce s tímto nám není lhostejný ani osud přírody, která tyto suroviny produkuje. V souvislosti s čajem máme tendenci zajímat se o jeho původ, o kvalitu a čistotu čajové produkce, o stav, podobu a kulturu oblastí produkujících čaj, nakolik přímý je kontakt prodejce s výrobcem. Sáčkový čaj a mnohé čaje prodávané obchodními řetězci mají pouze pár možných předností, které nijak nesouvisí s kvalitou a čistotou – snadná příprava, vysoká dostupnost a velmi (až podezřele) nízká cena. Je nemožné zjistit, z kterých zemí a oblastí tyto čaje pochází, neexistuje zde kontakt s pěstiteli a jedná se o čaje s unifikovanou chutí.

Pronikání sypaného čaje do restaurací

Ve velké většině restaurací stále přetrvává jeden nešvar – když čaj, tak sáček s horkou vodou. Je to jednoduché a postrádá to úroveň. Přitom s čajem se dá doslova čarovat a cest za nahrazením sáčkového čaje je hned vícero.

Párování čaje s jídlem

O kombinování chutí a vůní čaje s jídlem jsme poprvé napsali už před pár lety. Ještě více do povědomí se tato oblast dostala díky světové soutěži Tea Masters Cup, kde tvoří párování čaje s jídlem soutěžní kategorii. Škála chutí a vůní sypaného čaje je při množství existujících typů čaje takřka nekonečná a lze tak vytvářet kombinace, kde se charakteristiky pokrmu a čaje vzájemně propojí, podpoří a dají vzniknout výbornému, nevšednímu a komplexnímu chuťovému zážitku.

Fotografie z českého nominačního kola světové soutěže Tea Master Cup v kategorii Tea Pairing, které proběhlo ve spolupráci s Makro Akademií.

Čaj jako nápoj tisíce podob

Pít čaj pouze jako čaj. Činnost krásná ve své jednoduchosti a zároveň schopnosti přenést naši mysl do přítomného okamžiku. Mluvíme o tradiční přípravě a tradičním popíjení čaje. Práce s čajem ale nabízí mnohem více a záleží jen na nás samotných, nakolik se pestrosti světa sypaného čaje chceme otevřít a co v něm chceme vidět.

Čajové drinky

Míchání čajových drinků, ať už s alkoholem nebo prostých alkoholu, u nás opět více zviditelnila světová soutěž Tea Masters Cup. Zájem studentů gastronomických oborů o čajovou rostlinu a její používání podnítila činnost čajové sekce Czech Teatenders. Variant nápojů, ve kterých se snoubí chuť čaje a dalších ingrediencí, již vzniklo nepřeberné množství. V australském Sydney jsou o několik kroků dále. V časech, kdy začal být tradiční čajový koncept zastaralý, se obchodníci zaměřili na odvětví služeb. Čajový koktejl se stal skvělým způsobem zvyšování popularity čaje a strategií přitahující mladou generaci. Značná část australských restaurací vzala čaj a vtiskla mu novou podobu. Pro mnohé barmany je tato nová cesta velmi lákavá, neboť nabízí skutečně pestrou škálu možností doposud neuchycenou v pravidlech. Některé zdejší výzkumy naznačují, že tato cesta je v souladu s touhou lidí po zdravém životním stylu. Mladí lidé, pokud vidí zdravé a léčivé ingredience v nápoji, zvolí jej a sami se sebou se cítí více spokojeni. Další tendencí těchto mladých lidí je pít méně, ale zato kvalitnější alkohol.

Signature drink „Coco Republica“ pro čajovnu Oriental Lounge.
Horký, studený nebo něco mezi tím?

Čajové lístky zalité horkou vodou patří k nejvíce typické přípravě čaje. Čajový nápoj si však můžeme přizpůsobit podle svých aktuálních potřeb. Můžeme jej ihned zchladit ledem nebo jej ve studené vodě přímo připravit – macerovat. Macerování vyžaduje v závislosti na typu čaje mnohem delší čas na vylouhování lístků. Ideální do restaurací mohou být tzv. ambientní čaje, které nejsou horké a ani studené. Jejich příprava trvá necelou hodinu a v průběhu popíjení se teplota nápoje obvykle zvýší, což s sebou přináší i zajímavou proměnu v chuti.

Čaje To Go aneb s čajem do parku

Pravděpodobně máme trochu zafixované, že čaj potřebuje klid, ticho, soustředění a také čas na přípravu. Čaj tvořil a stále tvoří pomůcku, která může napomáhat udržovat jemnou bdělost v průběhu meditace a zvyšovat koncentraci. Historicky byl čaj také součástí živých společenských setkání a událostí, které svou povahou rozhodně meditace nepřipomínali. Když k tomu přidáme fakt, že i základní typy sypaných čajů mají chuťově a aromaticky co nabídnout a jsou cenově dostupné, koncept čaje To Go vytváří v mysli krásnou představu. Zákazník dostane svůj čaj v krátkém čase a s možností si jej odnést např. do blízkého parku, kde si ho vychutná po svém. Tento koncept lze najít  třeba v Moskvě v parku Gorky.

Trocha inspirace závěrem

Na závěr uvedeme dvě restaurace, kde je čaj plnohodnotnou složkou jídelního menu a obchod, který byl první specializovanou prodejnou čaje v Londýně. První restaurací je Fera v hotelu Claridge‘s. Zde se dá mluvit o práci do posledního detailu. Vzniku čajového menu předcházelo několik pečlivých čajových degustací a následně si celý tým restaurace nechal zhotovit vlastní čajové nádobí a náčiní. A až po těchto krocích se přistoupilo k sestavení večeří podávaných spolu s ambientním čajem. Dalším místem je Quo Vadis, kde si vyjma menu mnoha druhů dezertů a sladkostí, které se navíc mění s každým ročním období, můžete dopřát konvičku lahodného čaje. A např. černé čaje se skvěle hodí kombinovat se sladkými dezerty, neboť vyšší obsah tříslovin zvyšuje sladkost. Postcard Teas je obchod, který se snaží hostům přiblížit osoby a místa, které stojí za nabízenými čaji.  U 60 čajů mají řádně označený jejich původ – což nás vrací o několik odstavců výše k přesouvání pozornosti k ekologickým čajům a čajům s jasným původem. Základním přesvědčením obchodu od samého začátku je, že sypaný čaj je lepší než čaj sáčkový, a ačkoliv nezměnil britské čajové návyky, tak společně s dalšími společnostmi přispěl k vzrůstající oblibě sypaného čaje.

Zdroj fotografie: www.foodepedia.co.uk